Dostęp do wiedzy, zasobów i doświadczenia partnera zewnętrznego stają się dziś kluczowymi argumentami przemawiającymi za outsourcowaniem wielu obszarów działalności – również tych dotyczących wsparcia sprzedaży. W 2014 roku z usług firm specjalizujących się w organizacji i zarządzaniu programami lojalnościowymi skorzystała co trzecia firma prowadząca tego typu działania. Najczęściej outsourcowano obszar związany z nagrodami, głównie ich zakup, zarządzanie katalogiem upominków czy logistykę.
Pojęcie outsourcingu najłatwiej zdefiniować słowami Henrego Forda, który w 1923 roku, powiedział: „Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.” Koncepcja outsourcingu zakłada, że dane przedsiębiorstwo koncentruje się na działalności, do której zostało powołane, zlecając pozostałe, poboczne obowiązki firmie zewnętrznej. Dlatego w dzisiejszych czasach nikogo nie dziwi outsourcing usług, takich jak: finanse, kadry, obsługa klienta, telemarketing, IT czy zarządzanie flotą samochodową.
Wsparcie profesjonalistów
Coraz częściej ekspertom powierzane są także działania wspierające sprzedaż, np.: programy lojalnościowe, motywacyjne, różnego rodzaju promocje, konkursy czy loterie. Usługa kompleksowego outsourcingu, pozwala firmie nie tylko skupić się na celach strategicznych
i realizowaniu przyjętego planu działań, ale także zapewnia wykwalifikowany personel, przy jednoczesnym uproszczeniu struktury organizacyjnej. Przedsiębiorstwo może także w bardziej elastyczny sposób zarządzać wydatkami, a zwłaszcza zredukować czy zoptymalizować koszty stałe. Ponadto zyskuje dostęp do know-how, którego nie zdobyłoby we własnym zakresie lub byłoby to czasochłonne i okupione dużym wysiłkiem finansowym. Firmy outsourcingowe kładą nacisk na nieustanny rozwój pracowników, mają dostęp do najnowszych technologii, narzędzi oraz metod zarządzania, co zapewnia najwyższą jakość wykonanych prac. To niezwykle istotne kwestie w przypadku akcji wsparcia sprzedaży, gdyż tylko dobrze przygotowane projekty lojalnościowe mają szansę przyciągnąć uczestników.
Stworzenie oryginalnego programu wsparcia sprzedaży wymaga czasu, kreatywności i niemałych środków finansowych – trzeba zapoznać się z obowiązującym prawem, nierzadko zainwestować w narzędzia czy technologię, ale także wyznaczyć ludzi, którzy zajmą się opracowaniem akcji i jej zarządzaniem. Łatwiejszym rozwiązaniem może okazać się powierzenie jej organizacji profesjonalistom. Eksperci doradzą, jaki rodzaj programu wybrać, jakie nagrody zaoferować oraz jakie przepisy prawne zastosować, aby wszystko odbywało się legalnie. Jednak podejmując współpracę na zasadzie outsourcingu, należy rozważnie dobierać partnerów. Należy wybierać firmy z wieloletnim doświadczeniem, o stabilnej pozycji i wysokich standardach pracy – powiedział Dariusz Deszczka, Category Manager, segment Lojalność i Motywacja w Biznesie, Sodexo Benefits and Rewards Services.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, z 43% polskich przedsiębiorstw, które w 2014 roku realizowały programy wsparcia sprzedaży skierowane do partnerów biznesowych, 1/3 korzystała z pomocy zewnętrznych specjalistów i oferowanych przez nich narzędzi.
Platformy do zarządzania programami
Coraz większą popularnością na rynku cieszą się platformy dostępne on-line, takie jak Sodexo Performance Suite, które pomagają nie tylko stworzyć ciekawy program, ale i nim zarządzać.
Wiele firm docenia platformy ze względu na opcję wykorzystania internetowych katalogów nagród, które można stale aktualizować. Dają one możliwość dostosowania gratyfikacji do potrzeb konkretnej firmy oraz oczekiwań biorących udział w akcji uczestników. Wśród propozycji nagród może znaleźć się nawet 1500 różnych produktów czy usług – od wyszukanych, takich jak: ekskluzywna biżuteria, zegarki, galanteria, egzotyczne podróże z dodatkowymi atrakcjami, przez tematyczne na przykład typowo świąteczne, po gabarytowe. Przygotowanie oraz zarządzanie katalogiem nagród nie jest żadnym obciążeniem, ponieważ te aspekty leżą po stronie dostawcy, a nie organizatora. Analogicznie jest z logistyką. Dodatkowo organizator może zdecydować się na zestaw zwierający także własne produkty, np. brandowane gadżety czy też specjalne kategorie upominków dla poszczególnych grup uczestników. Pozwala to nie tylko zaoszczędzić organizatorowi czas, ale i pieniądze, ponieważ firma płaci jedynie za faktycznie zamówione nagrody.
Platformy on-line pozwalają także pozostawać z użytkownikami w stałym kontakcie, na bieżąco gromadzić szereg danych o ich zwyczajach zakupowych, a następnie analizować je
i wykorzystywać w działaniach marketingowych czy sprzedażowych. Organizator może także śledzić zachowania uczestników programu, np. ich reakcje na zmiany w katalogu prezentów, aktywność na stronie czy choćby częstotliwość wymiany punktów na nagrody. Platformy dostępne on-line pozwalają również na bieżąco kontrolować liczbę uczestników i ROI, czyli zwrot z inwestycji. Generują regularne raporty dotyczące projektu, które są następnie konfrontowane z założonymi celami. To wszystko odbywa się pod czujnym okiem specjalisty tj. dedykowanego Program Managera, który na bieżąco zajmuje się i zarządza danym programem.
Na outsourcing z wykorzystaniem platformy Sodexo Performance Suite zdecydowała się po ośmiu latach samodzielnego prowadzenia programu „Vivat” firma Onninen.
Wiedza i doświadczenie zewnętrznego dostawcy pozwoliły nam na poszerzenie dotychczasowej grupy uczestników i ich aktywizację. Naszym głównym celem było usprawnienie całego projektu poprzez zastosowanie odpowiedniego systemu informatycznego, a także zaoferowanie uczestnikom rozbudowanego katalogu nagród, który umożliwia wybór upominku najbardziej dostosowanego do ich potrzeb. W związku z tym zdecydowaliśmy się na realizację programu przy użyciu platformy on-line, dzięki której prowadzenie akcji jest proste, nie wymaga angażowania dużej liczby pracowników, a dostęp do aktualnych danych pozwala nam na bieżącą kontrolę osiąganych efektów – powiedziała Agnieszka Durajczyk, Kierownik Marketingu firmy Onninen.
Sodexo Performance Suite jest na tyle elastycznym rozwiązaniem, że z powodzeniem znajduje zastosowanie zarówno w akcjach kierowanych do kontrahentów, jak i konsumentów. Ciągły rozwój technologii pozwala przypuszczać, że w przyszłości zlecanie programów lojalnościowych specjalistom zewnętrznym stanie się jeszcze bardziej popularne, efektem czego będą akcje organizowane na najwyższym poziomie.
Link do strony artykułu: https://wm2.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/outsourcing-uslug-istotny-w-biznesie